Testen en toetsen zijn detectieve kwaliteitsmaatregelen die er op gericht zijn vast te stellen of bepaalde problemen of tekortkomingen zich (toch) manifesteren. Waarbij toetsen het beoordelen van tussenproducten tijdens het ontwikkelingsproces is (linkerkant van het V-model). Testen is het aantonen of het opgeleverde product voldoet aan de gestelde specificaties (rechterkant van het V-model).

Herstelkosten van fouten volgens Boehm
Al in 1979 heeft Boehm onderzoek gedaan naar de herstelkosten. Zijn uitkomst was dat de herstelkosten oplopen naarmate ze later in het ontwikkelproces zijn gemaakt. Dus, een fout vroeg in het ontwikkelproces oplossen (door te toetsen) is goedkoper dan later. Boehm (en later Gilb) stelt dat een fout uit een ontwerp halen zestien keer zo goedkoop is als het herstellen van dezelfde fout gedurende het testen.
Soorten kwaliteitsmaatregelen
Kwaliteitsmaatregelen kunnen in 4 groepen worden ingedeeld:
- Preventieve maatregelen
Deze zijn er op gericht te voorkomen dat bepaalde problemen of tekortkomingen gaan ontstaan. In veel gevallen is de preventieve benadering de meest efficiënte doordat herstelkosten vermeden kunnen worden.
- Detectieve maatregelen
Deze zijn er op gericht vast te stellen of bepaalde problemen of tekortkomingen zich manifesteren. In het algemeen geldt dat hoe eerder problemen gesignaleerd worden, hoe beter eventuele schade beperkt kan worden.
- Regressie maatregelen
Deze zijn er op gericht na het optreden van een risico de schade zoveel mogelijk te beperken.
- Correctieve maatregelen
Deze zijn er op gericht problemen of tekortkomingen te corrigeren, bij voorkeur voordat een informatiesysteem wordt opgeleverd en in productie gaat.
Technieken
Voor zowel toetsen als testen zijn er verschillende technieken die kunnen worden toegepast.
Ook interessant?

Verschil tussen testen en toetsen
Meer Lezen

Context driven testen
Meer Lezen

Wet van Boehm uitgelegd – TestTalk Whiteboard
Meer Lezen

Overzicht toetstechnieken
Meer Lezen