Waarom soft skills belangrijk zijn

soft skills voor testersNaast technische skills en het kunnen communiceren met ontwikkelaars, zijn soft skills ook belangrijk voor een tester. Het hebben van soft skills wordt vaak onderschat door testers, maar ook door managers die testers aannemen of inhuren. Dit terwijl het hebben van de juiste soft skills de teamprestatie enorm kunnen verhogen.

Welke soft skills heb je als tester nodig?

De vraag is natuurlijk: “welke soft skills moet ik als tester hebben?” of voor HR: “op welke skills moeten wij focussen bij het aannemen of inhuren van een tester?”
Onderstaand hebben wij een aantal, volgens ons, onderschatte skills beschreven.

Weten hoe je de juiste vragen moet stellen en aan wie

In de IT wereld is geen enkel project hetzelfde. Het is dus altijd goed om te beginnen met het stellen van vragen.

Het in staat zijn de juiste vragen te stellen aan de juiste persoon, weten wanneer open vragen te gebruiken of wanneer juist gedetailleerde vragen te stellen, zijn essentiële communicatie vaardigheden voor een tester. Meer hierover kun je lezen op “Goede testers stellen goede vragen”.

Kunnen luisteren

We hebben allemaal een mening over van alles en vinden het vaak leuk om te praten. En voordat de andere persoon is uitgesproken, breken we in in het gesprek met onze reactie of oplossing. Deze kunnen relevant en goed bedoeld zijn, maar worden niet altijd gewaardeerd.

Er zijn niet veel mensen die kunnen luisteren zonder te interrumperen en echt proberen te begrijpen wat de andere persoon probeert te zeggen. Dit terwijl het hebben van testexpertise, technische kennis en het vermogen om goed te kunnen luisteren je de mogelijkheid zal geven om fouten te vinden of risico’s in te schatten door alleen maar te luisteren naar ontwikkelaars op het moment dat ze hun ontwerp of technische oplossing toelichten.

Kunnen focussen op wat stakeholders belangrijk vinden

De meeste mensen vinden vergaderen niet leuk en voortgangsvergaderingen over testen zijn misschien wel de ergste.

Het is begrijpelijk dat een testmanager het management wil informeren over de voortgang en productiviteit van het testteam.

Maar zitten stakeholders echt te wachten op aantallen gevonden fouten of het percentage van de requirements dat al is getest?

Makkelijk kunnen omgaan met anderen

Zelfs bij Agile en DevOps, waar de teamleden met verschillende expertises behoren samen te werken, zijn er vaak toch nog muren tussen de verschillende expertises. Communiceren speelt een belangrijke rol bij het slechten van deze muren.

Er zijn al veel boeken en artikelen geschreven over het belang van teamsamenwerking via reguliere face-to-face meetings, daily standups, video vergaderen en online communicatie applicaties. Dit zijn allemaal hulpmiddelen die informatie uitwisseling en interactie bevorderen.

De persoonlijke vaardigheden van teamleden zijn echter bepalend voor succes. Iemand die gemakkelijk om kan gaan met anderen, benaderbaar is, graag met anderen gaat lunchen of gemakkelijk een praatje maakt bij de koffiemachine is waardevoller dan welk formeel communicatieproces dan ook.

Gewoon even een praatje maken met een ontwikkelaar in het bedrijfsrestaurant en vragen naar zijn gedachtegang bij het ontwikkelen van een bepaalde functie kan je meer inzicht geven in de werking van de applicatie dan stapels documentatie.

Als testmanager moet je in staat zijn om test metrieken om te zetten naar informatie die relevant is voor de business. Het gaat hierbij om risico’s en opleveringen.

Kunnen omgaan met druk

Het gebeurt regelmatig in projecten dat de tijdsdruk voor testers hoog is of wordt gemaakt door niet realistische deadlines. En dit wordt nog eens aangewakkerd door de vraag naar snellere, betere, nieuwere applicaties en functionaliteiten. Gecombineerd met het feit dat testen een van de laatste activiteiten is voor het releasen van een nieuwe versie.

Wanneer stakeholders niet helemaal begrijpen waarom het zo lang duurt, loop je als tester of testmanager het risico de schuld te krijgen van een eventuele vertraging.

Belangrijke soft skills om hier mee om te gaan zijn het vermogen om voet bij stuk te houden, het vermogen van overtuigen en het vermogen om risico’s goed te verwoorden, in plaats van toe te geven aan de niet realistische deadlines.

Vertrouwen op je eigen intuïtie en oordeel

Hoe goed je ook was op school, of hoe snel je je nieuwe technologieën ook eigen kunt maken, kan niet altijd op tegen de intuïtie van een tester. Die je trouwens krijgt door ervaring.

Conclusie en aanbeveling

Wanneer je als HR-medewerker een kandidaat voor een vacature hebt die een onderzoekende geest heeft, de dingen tot op de bodem wil uitzoeken of intuïtief gevoel heeft voor de oorzaak van een probleem, dan is het misschien de moeite waard om ontbrekende harde skills niet mee te nemen in de beoordeling. Op de lange termijn kan deze kandidaat meer waarde toevoegen aan het team dan iemand met veel technische kennis.

Ook interessant?

"Meet met Greet" met Perry Liebregts

“Meet met Greet” met Perry Liebregts

Deze "Meet met Greet" gaat over de hedendaagse aanvragen voor interim testprofessionals in relatie met 10 jaar geleden. Op de ...
Comfortzone

Uit je comfortzone stappen

In dit artikel gaat Greet Zwaan in op haar persoonlijke ervaring met "uit je comfortzone stappen" De begrippen communicatieve vaardigheden ...
Goede testers stellen goede vragen

Goede testers stellen goede vragen

Wanneer na meer dan 30 jaar werkzaam te zijn als testprofessional iemand aan mij vraagt: “wat maakt iemand een goede ...
eigenschappen software tester

Eigenschappen (soft skills) software tester – TestTalk Whiteboard

Deze TestTalk whiteboard gaat over de eigenschappen (soft skills) van een software tester. De volgende eigenschappen worden besproken: - Nieuwsgierigheid ...
Blijf op de hoogte van onze nieuwste ontwikkelingen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *