Wat is software testen?

Software testen

Software testen

Software testen is het aantonen in hoeverre (in welke mate) de software aan de vooraf gestelde eisen voldoet. De verschillen tussen de eisen en de opgeleverde software wordt met testen inzichtelijk gemaakt op basis waarvan de organisatie kan besluiten wel/niet met de software te gaan werken.

De geconstateerde verschillen worden vastgelegd in issues (bevindingen) waarbij wordt aangegeven wat de ernst van de betreffende constatering is. De ernst kan variëren van “trivial” tot “blocking” en heeft als doel om de besluitvorming rond de acceptatie te ondersteunen.

Definitie volgens ISO/IEC:

Testen bestaat uit activiteiten die uitgevoerd worden om een (1) of meerdere kenmerken van een product, proces of dienst vast te stellen volgens een gespecificeerde procedure.

Gestructureerd testen

Steeds meer organisaties kunnen zich een langdurige stagnatie van hun bedrijfsproces als gevolg van storingen in de informatievoorziening niet permitteren. Het risico van storingen is vooral hoog nadat nieuwe of gewijzigde applicaties in productie genomen zijn. Een gestructureerde test biedt inzicht in deze risico’s en verschaft handvatten voor een beheersbare voortgang van het bedrijfsproces. De TMap® Next  methode biedt organisaties houvast bij het opzetten, uitvoeren en beheersen van een gestructureerde test.

De voordelen van gestructureerd testen op een rijtje:

  • Is inzetbaar in elke situatie
  • Geeft inzicht in- en advies over risico’s
  • Vindt fouten in een vroeg stadium
  • Voorkomt fouten
  • Testen zo kort mogelijk op het kritieke pad
  • De testproducten (testware) zijn herbruikbaar
  • Testproces is inzichtelijk en beheersbaar

Waar je als tester tegen aanloopt bij ongestructureerd testen

  • Je werkt steeds onder tijdsdruk:
    • Niet weten wanneer iets af moet zijn en hoeveel tijd je mag besteden door het ontbreken van een planning en begroting
    • Niet weten of je de juiste werkwijze hanteert door het ontbreken van een beschreven aanpak
    • Onnodig tijd besteden aan bijvoorbeeld het afhandelen van bevindingen door het ontbreken van procedures
  • Geen inzicht in de kwaliteit van het informatiesysteem:
    • Je hebt geen inzicht in de risico’s, door het ontbreken van een teststrategie en procedures
    • Je kunt niet inschatten of de juiste dingen zijn getest met de gewenste diepgang, door het ontbreken van een teststrategie
    • Door het niet gebruiken van testontwerptechnieken kun je niet aantonen wat je hebt getest
  • Inefficiënt en ineffectief door:
    • Je hebt niet het juiste getest, door het ontbreken van afstemming tussen betrokken partijen
    • Je test regelmatig op de verkeerde versie van de software, door het ontbreken van processen voor configuratie- en wijzigingsbeheer
    • Je weet niet in welke volgorde je moet testen, door het ontbreken van prioriteiten

A

Ook interessant?

Checklist voor statisch testen

Manieren van software testen

Veel mensen denken dat het testen van software alleen kan door het uitvoeren van (opgestelde) testgevallen. Voor het controleren van ...
Meer Lezen
Testomgeving

Een testomgeving en het OTAP-model

Testomgeving Gewijzigde of nieuwe software wordt voordat deze naar productie gaat getest. Om deze testen uit te kunnen voeren zijn ...
Meer Lezen
Test improvement

Test improvement

De volwassenheid van testen verschilt per organisatie en soms zelfs binnen organisaties per project. Om te weten waar je als ...
Meer Lezen
Generieke test afspraken

Generieke test afspraken (GTA)

Generieke Test Afspraken (GTA) kunnen beschouwd worden als een generiek mastertestplan of SLA, overkoepelend voor alle testwerkzaamheden binnen een organisatie ...
Meer Lezen
Blijf op de hoogte van onze nieuwste ontwikkelingen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *