Acceptatietesten

Wanneer de ontwikkeling van software is afgerond, vindt doorgaans direct na oplevering aan de opdrachtgever een acceptatietest plaats.

Definitie
Door de toekomstige gebruiker(s) en beheerder(s) in een zoveel mogelijk als-ware-het-productieomgeving uitgevoerde test, die moet aantonen dat het ontwikkelde systeem aan de functionele en kwalitatieve eisen voldoet.

Waarom is een acceptatietest belangrijk?

AcceptatietestenIn de algemene voorwaarden van softwareleveranciers staat vaak in de paragraaf over garantie een van de volgende bepalingen:

  • De leverancier kan de kosten van herstel in rekening brengen indien de fouten bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest hadden kunnen worden vastgesteld.
  • Na acceptatie is leverancier op grond van deze overeenkomst niet gehouden tot het herstel van gebreken in de software.

Een overeenkomst met een van deze bepalingen legt een deel van de verantwoordelijkheid voor het testen van de software bij de opdrachtgever. Indien de acceptatietest niet of onvoldoende wordt uitgevoerd, dan zijn de extra kosten voor het herstel van fouten die later worden ontdekt voor rekening van de opdrachtgever.

Wanneer starten met acceptatietesten?

Er moet voldaan zijn aan de volgende voorwaarden om te kunnen starten met een acceptatietest:

  • De ontwikkeling van de software volledig is afgerond.
  • De leverancier heeft een systeemtest uitgevoerd en heeft over de resultaten gerapporteerd.
  • De software is volledig opgeleverd en geïnstalleerd.
  • Alle benodigde systeemkoppelingen zijn geïmplementeerd.
  • De eventueel benodigde conversie is uitgevoerd.
  • De documentatie is beschikbaar, zoals de handleidingen voor gebruikers, functioneel beheerder, applicatiebeheerder en systeembeheerder.
  • De software is van voldoende kwaliteit voor normaal operationeel gebruik onder productieomstandigheden. Dit moet blijken uit de gerapporteerde resultaten uit de systeemtest.

Waar richt de acceptatietest zich op?

De focus van de acceptatietest ligt op het werkproces van de gebruikers en het toetsen of die werkprocessen door het nieuwe systeem ondersteund worden. Deze worden gevalideerd in de gebruikerstesten.
Daarnaast kan er onder andere gekeken worden of de applicatie:

  • gebruikersvriendelijk is
  • beheerbaar is
  • voldoet aan de performance eisen
  • voldoet aan de security eisen
  • correct samenwerkt met andere systemen (interfaces met andere systemen)
  • conversie procedure goed werkt
  • beheerprocedures goed werken (bijvoorbeeld backup en recovery)
  • etc.

Belangrijk voor het gedegen testen van de gebruikersaspecten is dat er gebruik gemaakt wordt van een aparte testomgeving met koppelingen naar andere interne en externe systemen.

Ook interessant?

Acceptatiecriteria

Acceptatiecriteria

Om duidelijk te kunnen maken wat acceptatiecriteria zijn moeten we eerst stil staan bij het begrip requirements. De eisen die gesteld ...
Gebruikersacceptatietest - Test Talk whiteboard

Gebruikersacceptatietest – Test Talk whiteboard

Deze Test Talk whiteboard gaat over gebruikersacceptatietesten. De volgende onderwerpen worden besproken: - Wat is een gebruikersacceptatietest? - Wat is ...
V-model

Testsoorten en het V-model

Het V-model wordt veel gebruikt om de relatie tussen het systeemontwikkel- en testproces (de testsoorten) te visualiseren. Het V-model besteedt aandacht ...
E-learning training procescyclustest

Procescyclustest (PCT) testontwerptechniek

Moet je voor een gebruikersacceptatietest testgevallen maken, maar weet je niet hoe? Of moet je voor een gebruikersacceptatietest de procescyclustest ...
Blijf op de hoogte van onze nieuwste ontwikkelingen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!