Manieren van software testen

Veel mensen denken dat het testen van software alleen kan door het uitvoeren van (opgestelde) testgevallen. Voor het controleren van sommige systeem producten hoef je echter geen testgevallen te hebben of heb je geen software nodig.

Binnen TMap® Next is een 3-tal manieren van testen opgenomen:

  • Dynamisch expliciet testen
    Voor dynamische expliciete testen worden testgevallen opgesteld met de daarbij behorende verwachte resultaten. Door deze testgevallen uit te voeren met de software worden actuele resultaten verkregen en vergeleken met het verwachte resultaat. Voor het opstellen van testgevallen kan gebruik gemaakt worden van al dan niet geformaliseerde testontwerptechnieken.
  • Dynamisch impliciet testen
    Dynamische impliciet testen betreft het vinden van fouten in de software, zonder dat daar specifieke testgevallen voor gemaakt zijn. De fouten worden gedurende een andere dynamisch expliciete test gevonden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gebruikersvriendelijkheid van het systeem.
  • Checklist voor statisch testen

    Statisch software testen

    Statisch testen
    Een informatiesysteem is meer dan software: het is het totaal van structuren en hulpmiddelen die gebruikt worden om een organisatie van informatie te voorzien. Denk hierbij aan procedures, opleidingen, handleidingen en natuurlijk software. Een aantal van deze aspecten kan niet altijd door middel van dynamische testen gecontroleerd worden. Bij statisch testen worden producten beoordeelt (getest) zonder het uitvoeren van de software. Deze test bestaat in zijn algemeenheid uit het inspecteren van documentatie en wordt meestal met checklists ondersteund. Statisch testen wordt ook vaak uitgevoerd met toetstechnieken.

En wat als er verschillen zijn

Alle 3 de manieren van software testen kunnen verschillen opleveren tussen het actuele resultaat en het verwachte resultaat. Deze verschillen worden ook wel genoemd: bevindingen, bugs of issues. De verschillen worden geregistreerd en verwerkt conform de bevindingenprocedure zoals opgenomen in een testplan of in een organisatie brede procedure. Voor de ondersteuning van het behandelen van bevindingen zijn er verschillende bevindingen tools beschikbaar.

Ook interessant?

Software testen

Wat is software testen?

Software testen is het aantonen in hoeverre (in welke mate) de software aan de vooraf gestelde eisen voldoet. De verschillen tussen de eisen ...
Teststrategie

Teststrategie

Een korte omschrijving van een teststrategie is: Wie test wat met welke diepgang? In een testtraject is het onmogelijk om ...
Test improvement

Test improvement

De volwassenheid van testen verschilt per organisatie en soms zelfs binnen organisaties per project. Om te weten waar je als ...
Reproduceerbaarheid

Testen en reproduceerbaarheid

Het uitvoeren van testgevallen, al dan niet op basis van een testscript, kan niet verwachte resultaten geven. Voordat deze bevinding ...
Blijf op de hoogte van onze nieuwste ontwikkelingen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *