Ernstcategorie en prioriteiten

Binnen het bevindingenbeheer (issue tracking) wordt er vaak gewerkt met een ernstcategorie. Dit moet niet verward worden met de prioriteit van een bevinding.

De ernstcategorie geeft de schade aan de bedrijfsvoering aan.

De prioriteit geeft aan hoe snel een bevinding moet worden opgelost.

Naast de ernst van de bevinding is de impact op het testproces of productieproces van belang voor het bepalen van de prioriteit van een bevinding. Concreet: heeft de bevinding een dermate impact op het testproces, dat de testen stilvallen of kunnen de resterende testen zonder problemen worden uitgevoerd. Dus de prioriteit geeft aan hoe snel deze bevinding opgelost moet worden.

Hieronder een aantal voorbeelden van ernstcategorieen en prioriteiten

Ernstcategorieen:

  • (Productie)Blokkerend:
    Het uitvoeren van de (primaire) productieprocessen is niet mogelijk. Er is geen goede “work around” mogelijk.
  • Ernstig:
    Het uitvoeren van de (primaire) productieprocessen is wel mogelijk, maar met een (lastige) “work around” en/of een verstoring in de secundaire processen
  • Storend
    Het uitvoeren van de productieprocessen is mogelijk met een goede “work around” en/of een aanvullende handleiding.
  • Cosmetisch
    Het uitvoeren van de productieprocessen is mogelijk, zonder aanvullende opmerking/handleiding.

Prioriteiten

  • Blokkerend
    Deze bevinding blokkeert het testen en blokkeert een livegang en dient direct opgelost te worden.
  • Verstoring deelsysteem
    Deze bevinding maakt het testen moeilijker (via workarounds) en heeft een grote impact op de livegang.
  • Minimale verstoring.
    Deze bevinding is minor van aard en zal de livegang niet beïnvloeden. Verstoring zal op termijn moeten worden opgelost.

Voorbeeld voor testplan

Een voorbeeld om op te nemen in het MTP of DTP kan onderstaande tabel zijn. Dit maakt het voor iedereen inzichtelijk wanneer een bevinding opgelost moet worden en welke deadlines er gesteld worden aan een oplossing van een bevinding.

Ernstcategorie en prioriteiten

De genoemde oplostermijnen zijn een richtlijn en kunnen mogelijk per testsoort (DTP) verschillen. Oplostermijn kunnen in overleg per bevinding (of groepen bevindingen) worden afgesproken met de oplosgroepen.

De tester geeft initieel aan wat de ernst en prioriteit van een bevinding is. In het bevindingenoverleg zal de uiteindelijke ernst en prioriteit bepaald worden.

Ook interessant?

Bevinding

Testen en bevindingen

Op meerdere momenten tijdens een testproject kunnen er bevindingen (ook wel bug of issue genoemd) worden gedaan:
Bevindingenbeheer

Bevindingenbeheer bij testen

Bevindingenbeheer (Issue tracking) is het managen van de bevindingen door de gehele levenscyclus van de bevinding. Wat een bevinding is ...
Issue tracking tools

Issue tracking tools

Issue tracking (bevindingenbeheer) is het managen van de bevindingen door de gehele levenscyclus van een bevinding. Helaas wordt er in ...
Issue overleg of bevindingenoverleg

Issue overleg (bevindingenoverleg)

Issues (bevindingen) vanuit testen moeten regelmatig besproken worden met andere disciplines. Hiervoor is het issue overleg bedoeld.Definitie Een issue overleg ...
Blijf op de hoogte van onze nieuwste ontwikkelingen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!