
Bevinding
Op meerdere momenten tijdens een testproject kunnen er bevindingen (ook wel bug of issue genoemd) worden gedaan:
- Fase voorbereiding en specificatie
Tijdens deze fases worden er issues geconstateerd in de testbasis. Het gaat dan bijvoorbeeld om onduidelijkheden, onvolledige of inconsistenties in de specificaties. - Testuitvoering
Tijdens het uitvoeren van de testen kunnen er verschillen worden geconstateerd tussen het verwachte resultaat en het actuele resultaat.
3 belangrijke aandachtspunten
Alvorens een issue te registreren moet je als tester de volgende punten in ogenschouw nemen:
- Reproduceerbaarheid
Het geconstateerde verschil moet reproduceerbaar zijn. Dat wil zeggen dat wanneer dezelfde handelingen worden uitgevoerd er hetzelfde verschil ontstaat. - Testuitvoeringsfout
Ook testers kunnen fouten maken tijdens het uitvoeren van de test. Daarom is het van belang dat wordt onderzocht of er geen fouten zijn gemaakt tijdens het uitvoeren van de test.
Dit kan onder andere zijn:
– uitvoeren van verkeerde handelingen
– een verkeerde uitgangssituatie
– verkeerde systeem instellingen
– verkeerde testdata
– een niet goed in gerichte testomgeving - Is er een vergelijkbare bevinding
Het kan zijn dat er al een issue is geregistreerd voor het betreffende onderdeel binnen de huidige release. In dat geval hoeft de bevinding niet vastgelegd te worden.
Het kan zijn dat er al een soortgelijke bevinding is gedaan op een ander onderdeel binnen het te testen release. In dit geval moet de bug wel geregistreerd worden en is het verstandig om de bevindingen met elkaar te relateren. Het kan zijn dat het gaat om het testen van een opgeloste bug welke nog niet opgelost blijkt te zijn. De bevinding wordt dan niet opnieuw geregistreerd, maar de hertest resultaten worden bij de oorspronkelijke issue geregistreerd. En de bevinding gaat terug naar de oplos verantwoordelijke.
De testers zijn verantwoordelijk voor het registreren van de bug en het controleren van de oplossing. De testmanager of testcoördinator communiceren met de overige partijen over (de afhandeling van) de bevindingen.
Voor het registreren en afhandelen van issues wordt een bevindingenprocedure gebruikt. Deze procedure kan worden ondersteund door issue tracking tools. 3 voorbeelden hiervan zijn Jira, Mantis en Bugzilla
Ook interessant?

Ernstcategorie en prioriteiten
Binnen het bevindingenbeheer (issue tracking) wordt er vaak gewerkt met een ernstcategorie. Dit moet niet verward worden met de prioriteit ...
Meer Lezen
Meer Lezen

Bevindingenbeheer bij testen
Bevindingenbeheer (Issue tracking) is het managen van de bevindingen door de gehele levenscyclus van de bevinding. Wat een bevinding is ...
Meer Lezen
Meer Lezen

Issue tracking tools
Issue tracking (bevindingenbeheer) is het managen van de bevindingen door de gehele levenscyclus van een bevinding. Helaas wordt er in ...
Meer Lezen
Meer Lezen

Issue overleg (bevindingenoverleg)
Issues (bevindingen) vanuit testen moeten regelmatig besproken worden met andere disciplines. Hiervoor is het issue overleg bedoeld.Definitie Een issue overleg ...
Meer Lezen
Meer Lezen