De scope van software testen in onderhoud

De scope van testen in onderhoudenWanneer software is aangepast moet er vastgesteld worden wat er getest moet worden en met welke diepgang.

Er zijn verschillende factoren die kunnen helpen bij het bepalen van de hoeveelheid testen die nodig zijn na het doorvoeren van wijzigingen.

Wanneer het gaat om een bedrijfskritisch systeem, dan zal er waarschijnlijk veel getest moeten worden. We moeten ons hierbij steeds realiseren dat we te maken hebben met een systeem dat al in gebruik is. Essentieel hierbij is beoordelen wat de impact is op de gebruikers als het systeem niet beschikbaar is als gevolg van onjuist doorgevoerde wijzigingen. Wijzigingen kunnen variëren in grootte, hoe groter de wijziging, hoe meer onderdelen van het systeem geraakt kunnen worden. Systemen kunnen vrij eenvoudig zijn met weinig componenten tot zeer complex met veel componenten. Hoe groter het systeem des te meer delen van het systeem geraakt kunnen worden door een wijziging en des te meer testen er moeten worden uitgevoerd. Bij de analyse over wat er getest moet gaan worden, moet dus vastgesteld worden welke onderdelen van het systeem worden geraakt door de wijziging.

Bij het onderhoudstesten gaat het niet alleen om het testen van de wijziging, maar ook het testen of de niet geraakte onderdelen nog steeds correct functioneren. Regressietesten is erg belangrijk bij het testen tijdens onderhoud.

Wijzigingen verschillen in type en omvang, daarom kunnen de testsoorten en testvormen ook per wijziging variëren.

Het proces dat wordt gebruikt bij wijzigingen en testen verschilt niet sterk van het proces, dat wordt toegepast bij het ontwikkelen en testen van nieuwe systemen.

Met betrekking tot de testactiviteiten zullen de requirements voor de wijziging de basis zijn voor de testplanning en het opstellen / aanpassen van de testgevallen. Zodra de nieuwe versie van de software beschikbaar is zullen de testgevallen worden uitgevoerd. Ook zal er een testrapportage moeten worden opgesteld en zal het testproces moeten worden afgerond.

Ook interessant?

Soorten onderhoud van software

De 4 soorten onderhoud van software

Onderhoud is het wijzigen of aanvullen van een bestaand informatiesysteem en kan ad-hoc of planmatig worden uitgevoerd. Ad-hoc onderhoud vindt ...
Onderhoud software

Beoordelen onderhoudbaarheid van software

Uit een productrisico analyse (PRA) kan naar voren komen dat het beoordelen van de onderhoudbaarheid van de software moet worden ...
De scope van testen in onderhouden

De scope van software testen in onderhoud

Wanneer software is aangepast moet er vastgesteld worden wat er getest moet worden en met welke diepgang. Er zijn verschillende ...
Mogelijke problemen bij software testen in onderhoud

De problemen bij testen in onderhoud

Vaak is het zo dat hoe ouder de systemen zijn, hoe minder documentatie er beschikbaar is, of dat deze verouderd ...
Blijf op de hoogte van onze nieuwste ontwikkelingen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!